Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Sala de premsa

Convocatòries de premsa

Totes

El Consell de Mallorca interposa un recurs davant els tribunals per exigir la retirada immediata del carril bus-VAO de l’autopista de l’aeroport

El Consell de Mallorca interposa un recurs davant els tribunals per exigir la retirada immediata del carril bus-VAO de l’autopista de l’aeroport

(17/04/2024)

El contenciós administratiu argumenta que la DGT no ha contestat ni al requeriment de la institució insular ni tampoc ha tingut en compte els informes tècnics que reclamen la seva retirada i que, segons el Reglament general de circulació de l’Estat, són vinculants

El Consell de Mallorca ha interposat un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) per exigir la retirada immediata del carril bus-VAO de l’autopista de l’aeroport. Un recurs que ja ha estat admès a tràmit per el TSJM. El contenciós demana al tribunal que deixi sense efecte la resolució de la Direcció General de Trànsit (DGT) del passat 31 de gener publicada en el BOE i en la qual es dictaminava la continuïtat d’aquesta infraestructura. Així ho ha explicat avui el conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio. 

«El nostres serveis jurídics —ha explicat Fernando Rubio— consideren que la DGT no ha escoltat el Consell de Mallorca com a titular de la carretera ni tampoc ha tingut en compte els informes tècnics, que són vinculants. Per tant, ens trobam davant una vulneració de la normativa estatal i, per això, reclamam als tribunals la retirada d’una infraestructura que s’ha comprovat que ha fracassat, que incrementa la sinistralitat i que augmenta les retencions a l’autopista de l’aeroport». 

El primer dels arguments en què es fonamenta el recurs, segons ha detallat el conseller de Territori, és que la DGT no ha tingut en compte cap dels informes dels tècnics del Departament d’Infraestructures, ni tampoc la petició expressa de supressió del carril, tot i que el Reglament general de circulació de l’Estat, en l’article 35.2, diu expressament que «els titulars de la carretera emetran un informe previ i vinculant sobre les restriccions de circulació». Davant aquest fet, el recurs apunta que hi hagut un «incompliment flagrant i manifest» de la normativa per part de la DGT. 

Aquests informes reclamaven la retirada del carril bus-VAO, entre altres coses per l’increment de la sinistralitat. El document, elaborat després d’estudiar durant tot l’any el funcionament del bus-VAO, demostra que entre l’1 de gener i el 31 d’octubre de 2023 els accidents a l’Ma-19 en sentit Palma augmentaren de 27 a 55 (més del 50 %) respecte al 2022, on no existia el bus-Vao. Mentre, en sentit aeroport (sense bus-VAO) es reduïren de 37 a 32.  Així mateix, apunten que l’ocupació del carril bus-VAO fou només d’una mitjana d’entre un 7 % i un 10 % durant l’estiu, quan els altres dos carrils estaven saturats i superaven el 65 %. De la mateixa manera, sostenen que la meitat de les línies de l’EMT no el poden utilitzar davant la impossibilitat d’accedir a la via de Cintura.  

Respecte a això, el recurs del Consell recorda als tribunals que «la seguretat dels usuaris de les infraestructures, sens dubte, és un bé jurídic preponderant».  

Per altra banda, el Consell de Mallorca va enviar un requeriment a la DGT en què es demanava que es tinguessin en compte els informes de l’Administració titular de la carretera i que, tal com explicaven, se suspengués de forma immediata l’aplicació de les restriccions del bus-VAO. Cap de les dues demandes del Consell de Mallorca ni tan sols han estat contestades per part de la DGT i és quan s’ha decidit interposar el recurs contenciós administratiu. 

Els advocats del Consell de Mallorca també recorden en el recurs que el carril bus-VAO va ser implantat com una prova pilot provisional per comprovar si era una mesura eficient. Els informes tècnics han posat de manifest que, a la pràctica i després d’un any d’implantació, no ha estat així i, per això, en rebutgen la continuïtat. 

El Consell de Mallorca, així mateix, demana al tribunal que dictamini la suspensió del carril bus-VAO com a mesura cautelar mentre es resol el recurs contenciós administratiu. Aquesta sol·licitud es basa, entre altres arguments, en el fet que la resolució de la DGT que ordenava la continuïtat de la infraestructura té un any de vigència i, per tant, si la sentència judicial és favorable i es produeix després de la vigència de la resolució de la DGT, la reclamació del Consell de Mallorca no tindria cap efecte. 

Vídeos

rdp