Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell de Mallorca i el Govern reclamen una reunió urgent amb la vicepresidenta i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, per exigir els convenis de carreteres i el ferroviari

El Consell de Mallorca i el Govern reclamen una reunió urgent amb la vicepresidenta i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, per exigir els convenis de carreteres i el ferroviari

(10/06/2024)

El president Llorenç Galmés s’ha reunit avui amb el vicepresident Antoni Costa amb l’objectiu de fer front comú davant les negatives reiterades de l’Estat a abonar els 230 milions compromesos per a infraestructures a la nostra illa

El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, s’ha reunit avui amb el vicepresident i conseller d’Hisenda del Govern de les Illes Balears, Antoni Costa, per fer un front comú entre el Govern i el Consell per exigir els doblers que l’Estat s’havia comprès a abonar en els convenis de carreteres i el ferroviari. En el cas de Mallorca, són 230 milions d’euros per a infraestructures que des del Govern de l’Estat es neguen a enviar a la nostra illa, amb l’argument que ja es disposa del factor d’insularitat que gestiona el Ministeri d’Hisenda. Per tot això, a la reunió d’avui s’ha enviat una carta demanant una reunió urgent amb la vicepresidenta del Govern d’Espanya i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero. 

«Madrid té un deute de 230 milions amb tots els mallorquins per poder millorar les nostres infraestructures», ha explicat el president Galmés, que també ha afegit: «una mala negociació de l’expresidenta Catalina Cladera va provocar que aquests doblers no arribin a Mallorca, quan va permetre suspendre el conveni de carreteres a canvi d’un factor d’insularitat, que són només 110 milions anuals per a totes les Illes Balears. El mes de setembre farà tres anys d’aquella foto que es varen fer a Raixa Montero, Armengol i Cladera i que va suposar perdre 230 milions per a la nostra illa». Llorenç Galmés, així mateix, ha recordat que, «mentre el Govern central inverteix mils i mils de milions en AVE a la Península, es nega a pagar 230 milions als mallorquins». 

El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, va escriure una carta al nou ministre de Transports, Óscar Puente, el passat mes de desembre, reclamant el conveni de carreteres i els 230 milions d’euros que Madrid deu a tots els mallorquins. La resposta, arribada a finals de maig de 2024, va ser que el Ministeri va rebre indicacions del Ministeri d’Hisenda que les infraestructures dels consells insulars, a partir d’ara, es finançaven directament des del Ministeri d’Hisenda, mitjançant el fator d’insularitat. 

Galmés també explica a aquella missiva al ministre Puente que, entre les obres pendents, hi ha algunes infraestructures essencials per a la mobilitat i per a la millora dels accessos a Palma. És el cas del Tram I de la via connectora; el carril addicional entre la Ma-13, la Ma-11 i la Ma-1110. També podem esmentar la variant d'Inca, la d'Artà, la de Campanet i la ronda de Sencelles, així com la millora de l'enllaç entre s'Arenal i Llucmajor. Els imports actualitzats de totes les actuacions programades en el conveni poden superar, a data d'avui, els 300 milions d'euros. 

Per la seva banda, el vicepresident Antoni Costa ha manifestat: «No podem consentir que el Govern anterior permetés deixar en un calaix els convenis de carreteres i el conveni ferroviari, a canvi de tenir el factor d'insularitat. El Govern de les Illes Balears anirà de la mà de tots els consells insulars per reclamar a Madrid convenis nous. Pressionarem tot el que faci falta. A més, la competència ferroviària sempre s’havia finançat a través de convenis, ja que la comunitat autònoma no pot assumir el finançament complet de projectes d'una certa envergadura. Per això, en la reunió que hem demanat, i de la qual esperam rebre una resposta positiva, també reclamarem l'acord per a aquest conveni. La nostra política no és pressupostar 30M€ per al tren de Llevant sense un projecte al darrere i sense poder executar un sol euro. La nostra política és tenir un bon projecte i assegurar-ne el finançament». 

Cronologia del conveni de carreteres 

  • El maig de 2021 es va acordar amb el Govern central, per part del Govern anterior del Consell de Mallorca, liquidar el conveni de carreteres executat fins el 2 d'octubre de 2020, amb un import pendent d'executar de 228,5 milions d'euros, i es va anunciar que iniciaven una negociació amb l’Estat per signar un nou conveni per incloure els 228 milions pendents i una nova dotació econòmica.
  • El 23 de setembre de 2021, la ministra Montero; la presidenta del Govern, Francina Armengol, i la del Consell, Catalina Cladera, van anunciar a Raixa l'arribada de 110 milions anuals, amb un total de 550 milions en cinc anys per compensar el factor d'insularitat.
  • El març de 2023, el Ministeri d'Hisenda, que dirigeix la ministra María José Montero, va tancar la porta definitiva a la signatura de convenis per finançar obres de carreteres a Mallorca i a les altres illes de l'arxipèlag. El Govern central, a preguntes del senador per Balears José Vicente Marí Bosó, va contestar que no té prevists convenis de carreteres ni ferroviaris a les Illes Balears i aquestes inversions estan incloses en el factor d'insularitat del règim especial per a Balears (REB). 

Podeu consultar la carta del president Glamés a la vicepresidenta María Jesús Montero fent clic aquí.